Italia, tuttuja tuoksuja ja tunnelmia

lauantai 9. kesäkuuta 2012

Ihme miten aika kulkee nopeasti kun ihmisillä on hauskaa. Viime viikko Milanossa lensi hetkessä ja nyt olen takaisin Suomessa.

Rakastan Suomea, ja onnellinen palatessani, mutta puolet sydämestäni jää kuitenkin Italiaan vanhempieni kanssa. On aina mukavaa ja tulee turvallinen olo joka kerta kun saavun kotiin ja olen edelleen tytär jonka äiti ja isä hemottelevat piloille.
Kotona aina tuntuu ja tuoksuu ihanalta, puutarhan värit ja eläimien äänet kuulostavat niin erilaisilta kuin Suomessa. Ja vaikka Milanon liikenne on suuri painajainen, sen keskellä tiedän että olen kotona :)

Lentomatka meni mukavasti, vain 3 tuntia ilmassa, ja Finnairin liput eivät maksaneet tosi paljon. Mutta ajat, kun Finnair tarjosi lämpimän aterian lennonaikana ovat häipyneet: nyt saat kylmän ja mauttoman (ja järkyttävän suolaisen) voileivän.
Onneksi Milanossa keli oli nätti koko viikon, lämmin mutta ei kuuma. Lämpötila oli mukavasti +25C päivällä ja +20C yöllä, myöskään mieheni ei karsinnyt siitä ollenkaan. Mutta jos käyt Milanossa myöhemmin kesällä, heinäkuussa tai elokuussa, siellä on sikakuuma! En suosittele :P

Perhe ei ole ainoa syytä joka tekee minut onnelliseksi kun käyn kotimaassani: ruoka on myös iso syy.
Vaikka täällä Suomessa itse laitan italialaista ruokaa 90% ajasta, se ei kuitenkaan maistu samalta kuin syön samaa ruokaa kotona Italiassa! En tiedä mutta siellä se aina maistuu paljon paremmalta, vaikka ainekset ovat samoja. Ehkä ne eivät ole IHAN samoja... tai ehkä se on psykologinen juttu koska syön ruokaa perheeni kanssa.

Söimme mm. pastaa, kalaa, pizzaa ja paljon hedelmiä. Ahh rakastan mehukkaita, makeita persikoita kovasti! Ja totta kai kävimme ostamassa ison herkullisen jäätelön paikalliselta gelateriasta :)

 Suosikkipizzeriassamme syödään jättimäisiä, ohuita, herkullisia pizzoja...

 Ihania kesähedelmiä.

Isäni paneroituja broileripihveja ja kasviksia.

 Meidän speck, ihana katajalla maustettu kinkku.

Kävimme Road House grilliravintolassa, jossa burgerit kerrankin maistuvat ja näyttävät kuten mainoskuvissa.

Milanon keskustassa on avattu uusi Ladurée Shop, tyylikäs ranskalainen leivosmyymälä jossa on myynnissä mm. ihania, värikkäitä macaronseja! Olen halunnut kokeilla niitä kau'an ja vihdoinkin sain mahdollisuuden, ne olivat tosi hyviä! (kuvassa caramel macaron).

Valitettavasti myymälässä ei ollut teehuonetta, joten piti syödä macaronseja ulkona ei niin hienostuneella kadulla. Tässä minun macaronsit: kaakao, vanilja ja pistaasi.


Tyypillinen aamiainen italian tyylillä baarissa: cappuccino (lämmin ja kaakaolla terästetty) ja croissant (sisällä cremeä). Poikkeuksellisesti söin myös tuon ISON macaronsin koska oli pakko :P

Kukkia äidin parvekkeella...

Alpit aina antavat minut tervetulleeksi ja arrivederci kun lähden Suomeen.

14 kommenttia:

Anna kirjoitti...

Oih mitä herrkkuja! Minä olen varmasti ollut entisessä elämässä italialainen? Ihmeellinen veto niihin on..
Mukavia poutapäiviä sinulle tänne Suomeen. Hyvä täälläkin on olla ja varsinkin näin alkukesästä :-)

Voisula kirjoitti...

Se oli tunnelmallinen matkakeromus. Ihana kuitenkin, että olet täällä! Se on ihmeellinen prosessi, miten ihmiselle kehittyy kaksi kotimaata.

Piparipulla kirjoitti...

@Anna: Ehkä sinulla on italialaiset juuret :)
Oletko käynyt Italiassa?

@Voisula: Olen samaa mieltä, molemmat maat ovat tosi tärkeä minulle!

Pirpana kirjoitti...

Mä olen kuule pohtinut ihan samaa tuosta Finnairin muutoksesta. Aloitin aika aktiivisen lentelyn kymmenen vuotta sitten ja silloin oli Finskin meno kyllä ihan toista. Finski on pikkuhiljaa ajautumassa samaan, kuin kaikki ns. halpalentoyhtiötkin. Mä tykkään silti mieluiten lentää Finskillä kun varsinkin Roomaan sillä pääsee suoraan ja minä päivänä vaan. Nytkin mulla on jo varattuna lokakuulle liput. Huomasin sen verran edulliset, että kannatti varata, kun reissu oli kuitenkin suunnitteilla.

Aivan mahtavia ruokakuvia, muuten :-)

Tervetuloa Suomeen!

Pikku Leijonan Emäntä kirjoitti...

Mukava oli lukea Italian reissustasi :) Itse olen pari kertaa Italiassa päässyt käymään, ja luulen että ne eivät jää siihen. Pieni Italia-hulluus iskenyt ;) Tämän takia varsinkin luen mielenkiinnolla sun blogia.

Piparipulla kirjoitti...

@Pirpana: Se on hyvää että saat halvalla Finnairin liput, esim. minun liput Milanoon maksoi noin 300 euroa, joka ei ole paljon... jos ajattele että 6 vuotta sitten maksoi 500 euroa!
Toisalta saat tylsä voileivän, mutta se ei haittaa, koska voit syödä paremmin kun saavut Roomaan :P

Piparipulla kirjoitti...

@Pikku Leijonan Emäntä: kiitos kommentistasi! Olen onnellinen että haluat käydä Italiassa uudestaan, me rakastamme vieraita :D
Ja erityisesti me tulemme toimeen suomalaisten kanssa (vaikka olemme niin erilaisia).

meanwhileinlongfield kirjoitti...

Tervetuloa takaisin! :) Ton jättimäisen pitsan voisin syödä itsekin, näyttää ihan sairaan hyvältä. :P

R ja M kirjoitti...

Ihanan näköinen toi pitsa!! :)

-Maria

Tuuli kirjoitti...

Oi, mitä ihania herkkuja! Tuo pizza on ihan huisa!!! Me ollaan menossa Venetsiaan kesällä, sattuisitko tietämään hyvistä ruokapaikoista siellä? (tämä on sama kuin kysyisi Hesalaiselta, että tiedätkö hyviä paikkoja Kemissä, mutta saahan sitä aina kysyä, eikö vaan :-) )

Pirpana kirjoitti...

Mä sain liput Hki-Rooma-Hki peräti 240 €:lla. Mutta varasin tosiaan jo 5 kk etuajassa:-) Vielä tuosta finskistä, että eihän siellä ole enää edes iltalehteä tarjolla. Muistelen, että viimeksi nekin taisi olla maksullisia. Vaan eipä se paljoa haittaa, enhän mä koneessa olekaan lehtiä lukeakseni vaan päästäkseni iki-ihanaa Italiaan:-)

Piparipulla kirjoitti...

@meanwhileinlongfield:
Kiitoksia! Kyllä se oli ihana!

@Maria: Tiedän :D

@Tuuli: Moi! No, valitettavasti en osaa sanoa koska kävin Venetsiassa vain kerran kun olin pieni ja en muista missä silloin söimme.
Mutta voin suositella mennä gondolalla (se on tosi romattinen) ja jos sataa vettä ota kumisaappaat mukana koska siellä "korkea vesi" on iso ongelma!

@Pirpana: 240 euroa on tosi hyvä hinta! Minäkin varasin liput 3 kk etuajassa.

Heidi kirjoitti...

Ihana Italia! Kiva juttu, että olet päässyt käymään kotona ja ihanien ruokien äärellä. Tuli ihan vesi kielelle! No kohta minäkin :)

Finskin ruuista minun täytyy olla eri mieltä. En voi sietää niitä lämpimiä ruokia ja ne on jäänyt minulta yleensä syömättä (paitsi viimeksi Dubain lennolla ollut pasta). Lyhyiden lentojen nykyinen tarjoilu taas uppoaa paljon paremmin, sillä valitsisin sen patongin/sämpylän milloin tahansa ennemmin kuin sen lämpimän mössön, joka maistuu aina samalle riippumatta siitä mitä se on...

Piparipulla kirjoitti...

@Heidi: Minun pitää sanoa että nuo lämpimät ruuat olivat hyviä, jos ajattelet että se oli lentokoneen ateria. Ehkä olen ollut onnekas :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

:: Piparipulla :: Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino