Ensimmäinen tiramisú

keskiviikko 21. joulukuuta 2011

Ensimmäinen resepti kertoo kuuluisesta italialaisesta jälkiruuasta, jonka olen poistanut omasta ruokavaliosta koska se on jätti kaloripommi!
Tiramisú on kuitenkin minun suosikki jälkiruoka erityisiin tapahtumiin, kun olin Italiassa äiti aina teki tiramisún syntymäpäväni juhliin ja kaikki vieraat rakastivat sitä.

Tavallisesti tiramisú tehdään Savoiardikeksien kanssa, jotka ovat paksuja ja pehmeitä, joten Savoiardit tulevat lutteroiksi. Minä olen aina tykännyt enemmän kuivista keksistä kuten es. Marie keksistä.
Voit lisätä myös rommia tai marsala viiniä, mutta en käytä niitä koska en tykkää likööristä :P



Ainekset (6 annosta):
250 g mascarponejuustoa
3 kananmunaa
100 g sokeria
kuivat keksit (Marie keksit esim.)
espresso kahvi tai muu vahva kahvi
kakaaojauhe

Valmistus:
Erota keltuaiset valkuaisista.
Laita kulhoon sokeri, 3 keltuaista ja mascarpone ja sekoita hyvin. Toisessa kulhossa vahdota 2 valkuaista vahdoksi ja lisää se mascarponen sekoitukseen. Jatka sekoittaminen kunnes vaahto on sopivasti paksu.
Keitä 3 kuppia vahvaa kahvia ja anna sen jäähtyä.
Laita kermakerros vuoan pohjalle. Dippaa keksit kahviin, yksi kerrallaan, ja laita ne kerrokseksi. Jatka samalla tavalla, viimeinen kerros pitää olla vaahto.
Ripottele kakaaojauhetta tiramisun päälle ja laita jääkaappiin 3-4 tunniksi.
Anna olla tiramisu huonelämmössä noin 15-20 minuuttia ennen tarjoilua.

Buon appetito! Hyvää ruokahalua! 

0 kommenttia:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

:: Piparipulla :: Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino